torsdag 20 november 2008

Joice- "Skype" för seniorer!

Ja ni... Läs artikeln här: JOICE

Äntligen ett bra sätt för dom äldre som är för fumliga i händerna för att ringa... Detta blir deras "livlina" ut i den riktiga världen.

Tror även att detta kan bli ett väldans bra sätt även för övriga med handikapp att kommunicera på! TVÅ!! knappar att hålla reda på!

Då man själv har jobbat med äldre vet man att det är många som saknar sina anhöriga.

Vissa har inga anhöriga boende inärheten, och vissa klarar inte av alla knappar på en telefon/mobiltelefon. Eller så är det bristen på minne som gör att dom tappar kontakten. Och många äldre har en tendens att inte vilja vara till besvär. Eller en börda för någon. Det är synd. Dom har tagit hand om oss en gång i tiden, så nu är det dags för paybacktime!

Man kan ju liksom kommunicera med kroppspråk och genom sång. Många jag jobbat med är inte medvetna om att dom är 70+ utan tror att dom är 4... Och sen har vi ju alla som drabbats av en storke... Det kan ju sätta sig på motorik och tal. Men nynna kan dom. Och det räcker ju för att roa ett barnbarn eller barnbarnsbarn...

Eller dom som inte kan fara iväg och hälsa på någon på grund av en eller annan anledning får här ett sätt att kommunicera. Fy bubblan vad bra gjort Pagrotsky!!

Se till att få in detta hos alla äldre! Erbjud detta till alla äldreboende! Och alla andra som kan tänkas behöva detta på grund av att dom inte kan använda en vanlig telefon.

Detta anser jag är hjälp till självhjälp, som så många boenden idag jobbar med. Det man kan själv ska man göra själv. jag menar hur kul är det att be om hjälp för att slå ett nummer till den man vill prata med?

Nu alla politiker inom vården i hela Sverige! Se till att få in detta! Vist det kostar säkert en slant, men är inte din mamma, mormor/farmor, pappa, morfar/farfar eller dyl. värd det?
Ni måste ju ha haft en äldre människa i eran närhet som ni velat haft bättre kontakt med men inte kunde på grund av dåliga kommunikationsmöjligheter! Ni har nu möjligheten att göra livet bättre och lättare för dom äldre! Jag kan lova att ni inte kommer att ångra er!

Visst äldre har en tendens att vara "rädd" för teknik, men när man väl förklarat och visat hur enkelt det är tror jag inte att det är några problem!

Ett slag för bättre vård!! Det behövs... För som det ser ut idag vet jag inte om jag vill bli gammal!

Och medans ni ändå gör vården bättre! Se till att få bort all nonchalant personal från boendena... Dom är läskiga. Förstår inte hur man kan strunta i en äldre människa! Låta dom ligga hela dagarna bara för att "Men h*n ville inte komma upp", eller "H*n är så jobbig, vi tar upp henne senare... om vi får lust... hehe"

Jag har hört många sådana fraser... Man blir rädd!

Nä ni! Nu har ni nog läskramp... Kan nog kriva hur mycket som helst om detta ämne, men jag tror att ni fått fram vad jag ville ha fram!

//Take care!

1 kommentar:

  1. Kul att du tyckte om myJoice! Mer information finns på våran hemsida, http://www.myjoice.com/

    SvaraRadera