söndag 11 januari 2009

Aggresiva hundar, träning och strunt!

Ja men visst tusan är det nog så... Att det är inte bara tjejer som vill ha dessa dyra träningsmaskiner! Evve-Pevves karl och hans "pojkvän" va här och hämtade en idag. En Orbitrek. Vi sålde våran till dom, så nu kommer världen snart att få se en smärt och smidig Evve... *fniss*

Och för er som inte vet vad en Orbitrek är så ska jag försöka att förklara...
Det en träningsmaskin.... Haha shit pommfrites vad jag är bäst på att förklara saker och ting!!

Ja får se om dom kommer att använda den...

Killarna såg iaf roliga ut när dom bar den härifrån...

Över till annat:


Min 2 åriga hund bet hennes son i armen men det var inte oprovoserat utan Tyson som han heter har varnat med att
morra hela lördagen + halva söndagen men det ignorerades hela tiden av föräldrarna å då tycker jag att det inte är hundens fel men visst det är inte bra det som hände men ja nu är det gjort men syrran kräver att hunden ska avlivas.
Detta är hämtat ur en blogg jag följer...



Min åsikt är följande:
Hundar ska inte tillåtas att morra till någon om det inte finns grund för det. Det vill säga man blir överfallen på promenaden eller något i den stilen, då är det tom acceptabelt att vovve biter!!

Men å andra sidan är det inte enbart hundägarens fel att hunden bet... Barnets föräldrar har faktiskt lite del i det hela. Man ska inte tillåta ett barna att hantera ett djur (vilket som helst) hur som helst! Barn ska lära sig att djur går man inte fram till hur som helst. Men samtidigt ska djuret, i detta fall en hund, lära sig att släkt och vänner tillhör flocken och dom ska man inte försöka att domminera på något som helst vis! Varken genom att morra, juckande eller annat...

En hund som kommer in i en familj ska på en gång lära sig vem i hushållet som bestämmer, och h*n är lägst i rang.

Min egna vovve Bamse, han vet vem det är som bestämmer. Han vet att han är längst ner i rangorningen. Tom min son har högre rang än honom. Han är dock rädd för andra barn, men det är ett bekymmer vi jobbar mycket med. Med barn som har hundvana. Men hur som haver detta har min hund haft koll på sen dag ett i våran familj. Märker jag att han tänker morra mot någon så korrigerar jag innan han hinner att säga morr. För jag KAN läsa av min hund.

Vilket jag har hört att husse/matte till hunden detta gäller inte verkar kunna. Men då får man väl be om hjälp. Det finns hundcoachar, dessa lär dock sällan hunden mer än att ta sig ur en ond cirkel och lär hunden på nytt vad som är rätt och fel, efter det så brukar det vara husse och matte som måste lära sig att läsa av sin hund. Denna hund har tydligen attakerat egna familjemedlemmar. Och det är INTE acceptabelt i min värld!

Men jag har ju en tendens att leva i en egen konstig värld har jag hört... Så jag vet ju sällan om man räknas som normal eller konstig.

O crap!! Vad jag kommer att få skit för detta, men du som skrev detta: sök hjälp med att fixa hundens beteende, annars kommer du nog få avliva din vovve. Men jag anser alltså: Det är sällan det är hunden det är fel på, oftast är det hundens ägare...

Din hund har tagit kommandot i eran familj. Han tror att det är han som bestämmer vem som får göra vad och när dom får göra det. Han bestämmer vilka han kommer att vara snäll mot. Du måste göra något och det snart! Innan hunden biter någon annan, eller en hund ute på promenaden... En hund gör sällan något om det inte blivit provocerad eller har ont någonstans. Och det är din uppgift att se till att han inte har ont och att han mår bra i övrigt.

Så nu tror jag att jag är klar med denna del av bloggen... Så du får hata mig bäst du vill eller ta åt dig och göra något av situationen, men om du fortsätter att ignorera din hunds problem så får du skylla dig själv...

Över till annat igen....

Har idag (äntligen) blivit klar med städningen av Nikkos rum. Och det blev skitsnyggt. Nu får vi se om han kan hålla det snyggt. Av alla sjuttioelva miljoner leksaker han hade så har han:

En stor låda lego/klossar kvar
En mindre låda med bilar.
Samt lite radiostyrda leksaker kvar.

Allt annat åkte ner i sopsäckar och ut i containern. Men men... Och det roliga i det hela är att han kommer nog inte att sakna en enda leksak. Han hade för många.

Nu ska jag ta och sova... Om jag kan..

Mår inte så jättebra. Täppt i näsan, halsen är öm och huvudet känns som att det vore dubbelt så stort... Men jag ska ta en Ipren nu.... Brukar hjälpa lite granna i alla fall...

//Take care!

1 kommentar:

  1. Håller med dig om ledarskapsbiten när det gäller hundar. Men måse säga att jag efter ca 30 aktiva år med hundar är gruvligt trött på föräldrar som inte lär sina barn HUNDVETT! Inget annat vett heller för den delen;) Hunden var hemma i sitt revir, barnet = inkräktare....Hade själv kastat ut både föräldrar och barn långt innan......M

    SvaraRadera