söndag 11 januari 2009

Hundar del 2 och lite strunt!

Ja sådana har man haft en hel del av denna helg... Men när man försökt att förverkliga dessa idéer så visar det sig att dom inte va så fantasiska egentligen. *skrattar*

Men allt går ju att lösa...

Och det är just vad man gjort... Men men....

Hur som haver så är ju Nikkos rum äntligen snyggt. Hoppas det håller sig. Han sitter just nu där inne och leker med LEGO... Han kommer ut med jämna mellanrum och berättar att han ska plocka upp så fort han lekt klart. Gulligt va? Hoppas han kommer ihåg det också.

Och han är dessutom på ett strålande humör. Kommer inte ihåg när han kom hem från sin pappa och va så här solstrålig sist. Annars brukar han komma hem, vara glad i ca 10 minuter innan han exploderar i en kaskad av dåligt humör och svordomar... På tal om svordomar. Veckans svordom har varit "fisrumpa"... Det är det Nikko har kört med hela veckan som varit. Får se vad det blir för svordom nästa vecka.

Och jag satt och kollade igenom mitt förra blogginlägg... Och jag vet inte om jag egentligen är redo att släppa detta ämne riktigt än... Inte just denna donnas hund, utan just "aggressiva" hundar i allmänhet...

Hade en incident med min vovve för ett tag sen, då han gjorde ett utfall mot en hund som ville nosa på samma gräsfläck som han... Eller jag han hann inte riktigt göra ett 100% utfall då jag märkte att min hund bytte attityd och jag korrigerade på en gång. Då undrade den andra hundägaren vad jag höll på med. Och jag sa att min hund tänkte bita din... Och får till svar: "Ja men din hund är ju så liten så det hade väl inte blivit så stora skador på min hund!!"

Och det är just det som stör mig... Idag... Jag anser att det inte spelar någon roll vad det är för ras eller storlek på hunden... Den ska likförbannat inte göra utfall... Men en liten hund ex. chihuahua kommer med 100% undan om h*n skulle bita någon i benet. Medans en stor tex rottis skulle bli hotad med munkorg och/eller avlivning. Varför?

Jo en stor hund har stor mun och kan därför (enligt några jag disskuterat detta med) göra större skada än en lite hund... Pyttsan säger jag!

Har ju fått handskas med folk som kommer fram till mig på promenader när jag korrigerat min hund. Tex han vill skutta fram till en mötande hund.. Bamse börjar skutta och vill leka... Den mötande hunden kollar på Bamse med en blick som säger "kom hit och du dör!!" och börjar att skälla...

Jag korrigerar och säger NEJ! För jag anser att man inte behöver hälsa på alla hundar man möter. Vi har våra vovve vänner.

Då säger dom att jag ska låta min hund hälsa för det är ju så att dom bara vill leka... Jag anser att jag inte låter min vovve hälsa på en hund med den attityden. Min hund måste vara lugn innan han får hälsa på mötande hundar. Och helst vill jag att den som han ska hälsa på också är lugn.

Eller om min hund gör något jag inte accepterar och tar och lyfter bort honom i nackskinnet.. Eller alfarullar (gu vilket roligt ord!!) honom under en promenad för att han bokstavligt gett mig fingret och vägrar att lyssna. Då kommer folk frma och skäller ut mig, för jag kan ju inte göra så på en liten hund. Han kan gå sönder!

Då brukar jag förklara lite snällt att jag behandlar min hund som jag vill! Och storleken har ingen betydelse då jag anser att bara för att han är liten så innebär det inte att han har rätt att vara ouppfostrad. Eller har jag fel??

Sen finns det ju raser som inte är tillåtna att vara skuttiga och lyckliga... Typ pitbulls... Söta vovvar det där. Bamse och jag känner ett par stycken. Inget fel på dom... Utan dom uppför sig olika beroende på om dom går med husse eller matte... Den ena jag känner är nog världen mest ouppfostrade med sin matte. Lyssnar inte för fem sekunder och går fram som en ångvält när hon ska hälsa på någon. Men när hon är med husse så lyssnar hon och är världens mest lydiga hund och gör ingenting utan lov. Är det inte konstigt vad koppelhållaren kan skicka ut för signaler till hunden i andra änden?

Och det leder återigen till slutsatsen att det är husse och/eller matte det är fel på om hunden är "dum i huvudet"!

Ämnesbyte....

Denna blogg blev kanske i längsta laget, så jag klandrar inte mina läsare om dom inte orkar läsa klart... Men jag skriver mycket ibland jag vet... Det bara flyter på...

Det är ju lite det mitt blogg namn handlar om... Antingen så älskar man mig och det som jag åstadkommer eller så hatar mig och allt jag gör... Det är liksom ditt val. Alltså du som läser detta. Love me or hate me! Det finns inget mellanting... Och kom ihåg: Man kan inte hata någon man inte tycker om!

Nä ni gott folk. Det känns som att detta får räcka för idag....

//Take care!

2 kommentarer:

  1. citat snott...
    Tirres citat är Du kan inte hata nån du inte tycker om haha
    ville bara säga de ..
    och du kan inte älska nån du inte känner

    SvaraRadera
  2. OM hon blev full :P Hon va full när hon kom till oss vid halv 7 :P Nja, inte nått som jag märkte direkt i alla fall :) Kram !

    SvaraRadera